Administratie achterstand

Administratie achterstand komt vaker voor dan u denkt. Elke ondernemer kan te maken krijgen met een administratie-achterstand. Dit is niets om u voor te schamen; niet iedereen heeft evenveel affiniteit met boekhouding. Soms kunnen drukke werk- en privéleven ervoor zorgen dat blauwe enveloppen ongelezen op een stapel blijven liggen. Het negeren van uw administratie is echter geen verstandige strategie, want hoe groter de achterstand, hoe hoger de boetes.

 

Administratie achterstand

Oorzaken van boekhoudachterstanden

Als boekhouder-zzp zie ik vaak de volgende oorzaken van boekhoudachterstanden:

  • Betalingsproblemen door slecht betalende debiteuren.
  • Persoonlijke omstandigheden die uw aandacht opeisen.
  • Gebrek aan tijd en affiniteit met administratie.
  • Ongeopende post van de fiscus.
  • Boetes van de Belasting wegens te laat of het niet doen van aangifte.

Gevolgen administratie achterstand

De Belastingdienst is strikt als het aankomt op het op tijd indienen van aangiftes. Te late indiening kan leiden tot verzuimboetes, en hoe langer u wacht met betalen, hoe hoger de boetes worden.

Als u geen aangifte indient, kunt u een ‘ambtshalve aanslag’ krijgen. Dit is een schatting van het bedrag waarop belasting zal worden berekend, wat meestal hoger is dan uw werkelijke belastbare inkomen. Dit kan leiden tot hogere kosten en is een signaal dat u actie moet ondernemen.

 

Hulp van een boekhouder-zzp

Wij zijn gespecialiseerd in het helpen van zzp’ers met een administratie achterstand. We kunnen snel aan de slag met uw situatie en contact opnemen met de Belastingdienst of deurwaarders om uitstel van betaling en andere regelingen te bespreken.

Tijdens deze gewonnen tijd werken wij aan het bijwerken van uw administratie, inclusief het verwerken van facturen en bankafschriften, en het indienen van juiste aangiftes. Ook kunnen we helpen bij het aantekenen van bezwaar als de ambtshalve aanslag te hoog is.

Prijzen en contact

De kosten voor deze totaaloplossing bedragen slechts €960 excl. btw per jaar. Neem gerust contact met ons op via 06 13936399, zeven dagen per week, voor vrijblijvend advies en hulp.

Praktijkvoorbeeld administratie achterstand

Tot slot een anonieme casus uit mijn praktijk: een succesvolle onderneemster had vijf jaar geen aangifte gedaan voor de Inkomstenbelasting. Ze verdiende genoeg geld maar door privé perikelen ging ze nooit naar een boekhouder. Ze betaalde wel netjes alle ambtshalve opgelegde aanslagen. Na vijf jaar wilde ze een ander huis kopen en dan heb je jaarcijfers nodig.

We hebben de achterstallige boekhouding verwerkt en het bleek dat ze alleen over het vijfde jaar te weinig had betaald. De btw had ze zelf wel ingediend en betaald en daar kreeg ze zelfs nog geld van terug. Ze had te veel betaald en de btw op haar kosten vergeten op te voeren.

Heeft u een administratie achterstand, bel boekhouder-zzp. Wij staan zeven dagen per week voor u klaar, 06-13936399.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *