ZZP-vraagstuk: werkkamer zakelijk of niet???
Boekhouder ZZP wordt overstelpt met vragen over een kantoor aan huis. Vroeger waren de kosten van een kantoor aan huis aftrekbaar voor de ZZP’er, sinds jaren zijn de regels aangescherpt.
Boekhouder ZZP zet de regels en tips voor een kantoor aan huis op een rij:
Optie 1
U heeft een koopwoning en wilt een kamer gebruiken als werkruimte. Als deze kamer gewoon in uw huis bevindt en u geen aparte ingang, toilet en wc voor uw (werk)kamer heeft, dan kunt u de kosten niet opvoeren als zakelijke kosten, weet ZZP boekhouder.
Voordeel van dit nadeel is dat uw hypotheekoosten we gewoon aftrekbaar blijven in Box 1 en u bij verkoop geen Inkomstenbelasting hoeft te betalen over de winst op het zakelijke deel van uw eigen woning.
Optie 2
Stel u heeft een garage met eigen opgang of een eigen woning met eigen opgang en eigen sanitaire voorzieningen die los staan van uw eigen woning dan kunt u kiezen voor splitsing van het privédeel van de woning en het zakelijke deel (de garage). De hypotheekrente van de eigen woning blijft aftrekbaar in box 1, het zakelijke gedeelte van de woning is niet aftrekbaar in Box 1.
Dit deel behoort nu tot u ondernemingsvermogen en de huurwaarde hoeft u niet bij te tellen in uw IB-aangifte. Dehypotheekrente is nu aftrekbaar voor uw bedrijf en de kosten van verbouwing, energie en water etc. ook.
Nadeel is dat u bij verkoop van het zakelijk gebruikte deel van de eigen woning over de winst belasting dient te betalen, tenzij je een nieuw pand kopt en dit geld (de boekwinst) in een herinvesteringsreserve stopt en later afboekt als je een nieuw pand koopt.
Tip Boekhouder ZZP: Het is in dit geval wel raadzaam om even de verzekeringen (privé en zakelijk) te splitsen.